>
cropped-لوگو-سایت.png

09366270082
09105826349

تماس باما

noghte.studio2023@gmail.com

ساعت کاری: 09:00 صبح تا 16:00 بعد از ظهر

به یاد ماندنی ترین انیمیشن های تاریخ

به یاد ماندنی ترین انیمیشن های تاریخ

به یاد ماندنی ترین انیمیشن های تاریخ

مهدی خاتمیان

مهدی خاتمیان

فعال حوزه مدیا| نویسنده

در دنیای گسترده انیمیشن، خلاقیت های متعددی وجود داشته است که تأثیری ماندگار بر روی مخاطبان گذاشته است.از انیمیشن های کلاسیک با دست گرفته تا شگفتی های مدرن کامپیوتری، این انیمیشن ها هم پیر و هم جوان را مجذوب خود کرده اند و شخصیت ها و داستان ها را زنده کرده اند.در این مقاله، سفری در زمان خواهیم داشت تا برخی از خاطره انگیزترین انیمیشن های تاریخ را بررسی کنیم

1."سفید برفی و هفت کوتوله" (1937)

ما نمی‌توانیم درباره انیمیشن‌های به یاد ماندنی صحبت کنیم بدون اینکه به اولین فیلم بلند انیمیشن والت دیزنی، «سفید برفی و هفت کوتوله» اشاره کنیم.این فیلم که در سال 1937 اکران شد، صنعت انیمیشن سازی را متحول کرد و قلب میلیون ها نفر را در سراسر جهان تسخیر کرد.این یک دستاورد پیشگامانه بود که امکانات داستان سرایی از طریق انیمیشن را به نمایش گذاشت.انیمیشن زیبای فیلم که با دست طراحی شده است، شخصیت های به یاد ماندنی و آهنگ های نمادینی مانند «هی هو» و «روزی شاهزاده من خواهد آمد» جایگاه خود را در تاریخ انیمیشن مستحکم کرده است

این فیلم داستان شاهزاده خانم زیبایی به نام سفید برفی است که توسط نامادری حسودش، ملکه شیطان، تبعید می شود، که می خواهد عادل ترین در این سرزمین باشد. سفید برفی با هفت کوتوله دوست میشود و به جنگل پناه می برد، اما ملکه محل اختفای او را کشف می کند و سعی می کند او را با یک سیب مسموم بکشد. صداپیشگی آدریانا کازلوتی در نقش سفید برفی، لوسیل لاورن در نقش ملکه شیطانی، هری استوکول در نقش شاهزاده و پینتو کولویگ در نقش دوپی از عناصر مهم موفقیت این انیمیشن بود.

در سال 1995 استودیوی انیمیشن پیکسار اولین فیلم بلند خود را با نام «داستان اسباب بازی» منتشر کرد و برای همیشه چشم انداز انیمیشن را تغییر داد.این شاهکار انیمیشن کامپیوتری داستان دلچسب اسباب‌بازی‌هایی را روایت می‌کند که وقتی انسان‌ها در اطراف نیستند، جان می‌گیرند.تکنیک‌های نوآورانه انیمیشن، شخصیت‌های قابل ربط و دیالوگ‌های شوخ‌آمیز فیلم، مخاطبان را در هر سنی مجذوب خود کرد.«اسباب بازی» نه تنها راه را برای آینده انیمیشن های رایانه ای هموار کرد، بلکه دو دنباله به همان اندازه دوست داشتنی را به وجود آورد و آن را به یک سه گانه فراموش نشدنی تبدیل کرد.

«داستان اسباب‌بازی» یک موفقیت تجاری و انتقادی بود و بیش از 373 میلیون دلار در سراسر جهان در مقابل بودجه تولید 30 میلیون دلاری فروخت. این فیلم سه نامزدی جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم را دریافت کرد و دو جایزه دستاورد ویژه را برای انیمیشن کامپیوتری پیشگامانه‌اش دریافت کرد. «داستان اسباب‌بازی» یکی از برترین انیمیشن‌های تمام دوران به حساب می‌آید و به خاطر طنز، قلب و نوآوری فنی‌اش مورد تحسین قرار گرفته است.

«Spirited Away» به کارگردانی هایائو میازاکی، انیمیشن جذاب ژاپنی است که قلب مخاطبان در سراسر جهان را به دست آورد.این فیلم که در سال 2001 منتشر شد، داستان دختر جوانی به نام چیهیرو را دنبال می‌کند که با دنیایی جادویی پر از ارواح، جادوگران و دیگر موجودات عرفانی برخورد می‌کند.انیمیشن خیره کننده با دست، داستان سرایی منحصر به فرد و تخیل میازاکی آن را به یک اثر هنری واقعاً قابل توجه تبدیل کرده است.«Spirited Away» به پردرآمدترین فیلم تاریخ ژاپن تبدیل شد و تحسین منتقدان را برانگیخت و برنده جایزه اسکار بهترین انیمیشن بلند شد

Spirited Away موضوعات شجاعت، دوستی، و خودشناسی را بررسی می کند. چیهیرو باید بر ترس های خود غلبه کند و یاد بگیرد که به خود تکیه کند تا در دنیای ارواح زنده بماند. او همچنین اهمیت دوستی و همکاری را می‌آموزد، زیرا با شخصیت‌های دیگری که در سفر به او کمک می‌کنند پیوند برقرار می‌کند.

«شیر شاه» یک کلاسیک جاودانه دیزنی است که همچنان قلب مخاطبان را در نسل‌های مختلف تسخیر می‌کند.این فیلم انیمیشنی با دست که در سال 1994 منتشر شد، داستان حماسی سیمبا، شیر جوانی را روایت می‌کند که باید جایگاه واقعی خود را به عنوان پادشاه پس بگیرد.«شیر شاه» با شخصیت های فراموش نشدنی، داستان سرایی قدرتمند و آهنگ های نمادینی مانند «Circle of Life» و «Can You Feel the Love Tonight»، به یکی از محبوب ترین انیمیشن های دیزنی تبدیل شده است.همچنین یک موزیکال موفق برادوی و یک بازسازی فتو رئالیستی جدید CGI را ایجاد کرده است.

صداپیشگی متیو برودریک، جیمز ارل جونز، جرمی آیرونز، جاناتان تیلور توماس، مویرا کلی، ناتان لین، ارنی سابلا، روآن اتکینسون، رابرت گیوم، مدج سینکلر، ووپی گلدبرگ، چیچ مارین و جیم کامینگز در این فیلم صورت گرفته است. کارگردانی این فیلم را راجر آلرز و راب مینکف بر عهده داشتند و دان هان تهیه کننده آن بود. فیلمنامه توسط ایرنه مکی، جاناتان رابرتز و لیندا وولورتون نوشته شده است و جورج اسکریبنر و برندا چپمن نیز فیلمنامه‌ی داستانی آن را اضافه کرده‌اند. ترانه‌های فیلم توسط التون جان و تیم رایس نوشته شده‌اند و آهنگ‌های دیگری نیز توسط هانس زیمر نوشته شده است.

پیکسار بار دیگر با اکران «Wall-E» در سال 2008 قدرت داستان نویسی خود را ثابت کرد.این فیلم لذت بخش داستان ربات کوچکی را روایت می کند که روی زمین مانده تا آشفتگی های به جا مانده توسط انسان ها را پاک کند.”Wall-E” از طریق مینیمال دیالوگ و جلوه های بصری خیره کننده، موفق می شود پیامی قدرتمند در مورد محیط زیست گرایی و اهمیت ارتباط انسانی را منتقل کند.انیمیشن صامت و در عین حال رسا و داستان دل انگیز فیلم، تحسین منتقدان را به همراه داشت، از جمله جایزه اسکار بهترین انیمیشن بلند.

Wall-E” فیلمی است که مورد تحسین منتقدان قرار گرفته است که به دلیل داستان دلچسب، انیمیشن خیره کننده و مضامین قابل تامل در مورد محیط زیست و مصرف گرایی مورد تحسین قرار گرفته است. این فیلم جوایز متعددی از جمله جایزه اسکار بهترین فیلم انیمیشن بلند و گلدن گلوب را به دست آورد. جایزه بهترین فیلم انیمیشن بلند.

سرزمین عجایب زمستانی «یخ زده» هنگامی که در سال 2013 اکران شد، دنیا را به باد گرفت.این موزیکال پویانمایی کامپیوتری داستان دو خواهر سلطنتی السا و آنا و سفر خودیابی و قدرت عشق خواهرانه را دنبال می کند.”یخ زده” با آهنگ های جذاب، شخصیت های به یاد ماندنی مانند اولاف آدم برفی و انیمیشن خیره کننده اش به یک پدیده جهانی تبدیل شد.این فیلم برنده دو جایزه اسکار از جمله بهترین انیمیشن بلند و بهترین آهنگ اورجینال برایLet It Go” شد.”

این فیلم یک موفقیت تجاری و انتقادی بود و بیش از 1.2 میلیارد دلار در سراسر جهان در مقابل بودجه تولید 150 میلیون دلاری فروخت. این فیلم دو جایزه اسکار برای بهترین فیلم بلند انیمیشن و بهترین آهنگ اصلی (“Let It Go”) دریافت کرد. «یخ زده» همچنین با پشت سر گذاشتن رکورد قبلی «داستان اسباب بازی 3» (2010) پرفروش ترین فیلم انیمیشن تمام دوران ها شد.

«سیمپسون ها» در حالی که یک فیلم بلند نیست، نمونه بارز این است که چگونه انیمیشن می تواند از سن فراتر رفته و به بخشی نمادین از فرهنگ عامه تبدیل شود.این کمدی متحرک طولانی در سال 1989 شروع به کار کرد و از آن زمان به طولانی‌ترین کمدی آمریکایی و طولانی‌ترین برنامه انیمیشن آمریکایی تبدیل شده است.«سیمپسون ها» با شخصیت های رنگارنگ، طنز بی احترامی و برداشتی طنزآمیز از جامعه آمریکا، همچنان مخاطبان را در سراسر جهان سرگرم می کند.

سیمپسون ها به دلیل طنز و تفسیرهای فرهنگی مورد ستایش قرار گرفته اند. این اثر با تأثیر بر فرهنگ عامه شناخته شده است و در بسیاری از آثار هنری، ادبی و موسیقی به آن اشاره شده است. این نمایش همچنین به دلیل نمایش خشونت، تبعیض جنسی و نژادپرستی مورد انتقاد قرار گرفته است.

«قبر کرم شب تاب» به کارگردانی ایسائو تاکاهاتا، انیمیشنی قدرتمند و دلخراش است که شایسته اشاره ویژه است.این فیلم که در سال 1988 اکران شد، داستان دو خواهر و برادر را روایت می کند که در طول جنگ جهانی دوم در ژاپن تلاش می کنند تا زنده بمانند.این فیلم عمیقاً احساسی و تامل برانگیز به بررسی عواقب جنگ بر زندگی بی گناهان می پردازد و به خاطر نمایش واقع گرایانه اش از رنج های انسانی مورد تحسین قرار گرفته است.«قبر کرم شب تاب» گواهی بر قدرت انیمیشن در انتقال روایت های جدی و تاثیرگذار است.اینها تنها تعدادی از به یاد ماندنی ترین انیمیشن های تاریخ هستند.از کلاسیک های پیشگام تا شاهکارهای مدرن، انیمیشن همچنان با هنر، داستان سرایی و توانایی برانگیختن احساسات، مخاطبان را مجذوب خود می کند.این انیمیشن ها از رسانه خود فراتر رفته و اثری پاک نشدنی در قلب و ذهن میلیون ها نفر بر جای گذاشته اند و جایگاه خود را در تاریخچه تاریخ انیمیشن تضمین کرده اند.

جمع بندی:

در خاتمه، دنیای انیمیشن به ما خلاقیت های به یاد ماندنی بی شماری داده است که امتحان خود را پس داده اند.از «سفید برفی و هفت کوتوله» پیشگامانه والت دیزنی گرفته تا «داستان اسباب‌بازی» دل‌انگیز پیکسار، این انیمیشن‌ها تأثیری ماندگار بر مخاطبان سراسر جهان بر جای گذاشته‌اند.«Spirited Away» افسون‌کننده هایائو میازاکی ما را مجذوب داستان‌گویی بی‌نظیر خود کرد، در حالی که «شیر شاه» و «زیبایی و هیولا» قلب‌های ما را با داستان‌های جاودانه‌شان تسخیر کردند.”Wall-E” پیامی قدرتمند در مورد محیط زیست منتقل می کند، در حالی که “Akira” با داستان سرایی بالغ خود مرزهای انیمیشن را جابجا می کند.«یخ زده» و «سیمپسون ها» به پدیده های جهانی تبدیل شدند و مخاطبان در هر سنی را مجذوب خود کردند.در نهایت «قبر کرم شب تاب» قدرت انیمیشن در انتقال روایت های قدرتمند و قابل تامل را به ما یادآوری کرد.هر یک از این انیمیشن ها با به کارگیری تکنیک ها، سبک ها و داستان های مختلف، جذابیت منحصر به فرد خود را دارند.با این حال، همه آنها در موضوع مشترک فراموش نشدنی بودن به اشتراک می گذارند.این خلاقیت‌ها چه از طریق انیمیشن‌های دستی و چه از طریق رایانه، ما را به دنیایی خارق‌العاده منتقل کرده، طیف وسیعی از احساسات را در ما ایجاد کرده‌اند و اثری پاک‌نشدنی در خاطرات ما بر جای گذاشته‌اند.انیمیشن از روزهای ابتدایی خود راه درازی را پیموده است، با پیشرفت‌های تکنولوژیکی که مرزهای ممکن را تغییر داده است.با این حال، چیزی که واقعاً یک انیمیشن را به یاد ماندنی می کند، فقط جادوگری فنی نیست، بلکه توانایی برقراری ارتباط با مخاطبان در سطح احساسی است.این انیمیشن‌ها توانسته‌اند این کار را انجام دهند، تخیل ما را به تسخیر خود درآورده‌اند، قلب ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند و تأثیری ماندگار از خود بر جای می‌گذارند که بسیار فراتر از تیتراژ پایانی باقی می‌ماند.بنابراین دفعه بعد که در یک فیلم یا نمایش انیمیشن جذاب غوطه ور شدید، ساعت های بی شماری از خلاقیت، استعداد و فداکاری را به یاد بیاورید که باعث ایجاد آن تجربه به یاد ماندنی شد.انیمیشن این قدرت را دارد که ما را منتقل کند، الهام بخش باشد و به زندگی ما شادی بیاورد.بیایید این انیمیشن های فراموش نشدنی را جشن بگیریم و آن ها را گرامی بداریم که برای سال های آینده همچنان مخاطبان را مسحور و مجذوب خود خواهند کرد.

ایده پرداز: مهدی خاتمیان
مقالات دیگر:
دیدگاه ها:

یک پاسخ بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.